| |

Mallorca – Historiallista arkkitehtuuria ja Illetaksen rauhaa

Elämäni ensimmäinen ulkomaanmatka (jos Ruotsia ei lasketa), suuntautui isovanhempieni kanssa Mallorcalle. Palasin tuolle välimerelliselle Espanjan saarelle vuosia myöhemmin 2019. Olen tehnyt molempien poikieni kanssa kahdenkeskiset äiti-poikareissut ja nuoremman kanssa kohteeksi valikoitui Mallorca syysloman aikaan lokakuussa.

Tällä kertaa Helsinkiin junailun sijaan bongasin aikataulullisesti täydelliset liittymälennot välille Vaasa – Tukholma – Palma de Mallorca SASilta. Samoilla yhteyksillä näytti matkustavan muutama muukin suomalainen. Lennot ja vaihdot sujuivat nappiin, mutta Palma de Mallorcan kentällä matkalaukkumme ei ilmestynytkään hihnalle. Ehdin jo kirota mielessäni reittivalintaani, mutta infosta osasivat opastaa erilliselle, turvatarkastetulle matkatavara-alueelle. Siellähän meidänkin laukkumme oli, oranssein tarroin merkittynä.

Onneksi emme olleet varanneet mitään yhteistä bussikuljetusta tms. Matkalaukun metsästämiseen meni sen verran kauan aikaa, että mikään ryhmäkuljetus ei takuulla olisi odottanut. Kentällä oli takseja onneksi hyvä valikoima, joten pääsimme kymmenen aikaan illalla ajelemaan kohti 9 kilometrin päässä Illetaksen kylässä sijainnutta hotelliamme.

Hotel Riu Bonanza Park – täydellistä rauhaa, mutta lähellä Palmaa

Olin varannut meille viikon loman puolihoidolla neljän tähden Hotel Riu Bonanza Parkista. Kävin kurkkaamassa hotellin nettisivuja, ja nykyisin hotelli kulkee nimellä Bonanza Park Hotel by Olivia Hotels Collection. Onnistuin löytämään hotellin todella edullisesti tarjouksella, sillä viikon yöpyminen puolihoidolla maksoi meiltä yhteensä 680 euroa. Tähän tuli lentoliput toki päälle, joista jouduin maksamaan 1600 euroa. Toisaalta, jos täältä pohjanmaan periferiasta haluaa lähteä lentämällä, tulee hintaa lisää yleensä melkoisesti. Pääsääntöisesti lennämmekin vasta Helsingistä. Välillä kadehdin pääkaupunkilaisia, kun pääsevät ajallisesti ja vaivattomammin matkustelemaan.

Illetasin sijainti oli erinomainen, sillä se sijaitsi vain n. kymmenen kilometrin päässä Palman kaupungista. Hotellin edessä oli bussipysäkki, josta pääsi edullisesti ja helposti suoraan Palman kaupunkiin. Illetaksen kuvaillaan olevan tyylikäs ja tasokas paikka. Ihan hienoltahan siellä näytti, mutta en ehkä hehkuttaisi liikaakaan, koska ainakaan itselleni ei ole jäänyt mitään erityistä paikasta mieleen näin muutaman vuoden muistelutauon jälkeen. Kylästä löytyy muutamia hotelleja, pari rantaa, ja muuten enimmäkseen yksityisiä asuntoja ja huviloita. Paikallisasutuksen keskellä on mielestäni mukava kuljeskella ja astia arkitunnelmaa, joten tuohon tarkoitukseen sijainti oli oivallinen.

Hotellille saavuttuamme yllätyimme iloisesti. Henkilökunta oli kattanut meille kylmän illallisen valmiiksi omaan pöytään ravintolasaliin. Tunnelma oli erikoinen, koska iso ravintolasali oli muuten tyhjillään ja ihan pimeänä, lukuunottamatta pöytämme yllä olevaa valaisinta. Siellä spottivalon alla söimme sitten hiljaisuudessa ihan kahdestaan iltapalaa. Kerrassaan loistavaa huomaavaisuutta! Eipähän tarvinnut mennä nälkäisenä nukkumaan.

Voisin yöpyä hotellissa uudestaankin. Huone oli ihan perus, mutta ihanan pehmeillä kylpytakeilla varustettu. Blogia kirjoittaessani huomasin muuten, että minulla ei ole ollut juurikaan tapana ottaa hotellihuoneista kuvia. Ehkäpä tulevilla matkoilla muistan tällä huomiolla näpsiä sisäkuviakin, jotta voisin jakaa enemmän kokemuksia itse yöpaikastakin.

Hotellin allasalue oli lomamme aikaan todella rauhallinen. Söimme allasbaarissa useana päivänä lounaan. Olin positiivisesti yllättynyt, kun sieltä sai esimerkiksi Beyond meat:in tms. vegaaniburgereita. Saimme pelata myös minigolfia rinteeseen rakennetulla radalla. Radan haasteellisen sijainnin vuoksi onnistuimme kadottamaan parikin palloa. Pingistäkin oli mahdollista pelailla. Jalkapalloileva poikani oli kuitenkin erityisen innoissaan aidoitetusta tenniskentästä, josta löytyi myös jalkapallomaalit. Pallon kävimme ostamassa läheisestä turistikaupasta muutamalla eurolla.

Käytössämme oli myös vastapäätä sijainneen RIU Bonanza Palace:n palvelut. Kävimme joka aamu upealla rantanäkymällä varustetussa kuntosalissa. Testasimme myös Palace puolen lounaan, joskin suosimme enimmäkseen rauhallisemman ja nopeamman palvelun Park lounasta. Palacen puoli oli vilkkaampi ja isompi, joten olin vallan tyytyväinen valintaani Park:in puolella.

Puolihoidon mukaisesti hintaan kuuluivat monipuolinen aamiainen, sekä illallinen. Illallisella teemat vaihtelivat espanjalaisesta, amerikkalaisesta, italialaisesta kiinalaiseen, joten kyllästymään ei päässyt. Söimme illallisen aina ravintolan parveketerassilla. Tarjoilijat kävivät kellotarkasti sytyttämässä pöydän kynttilät illallisen aikana, jota olisi tehnyt mieli pitkittää loputtomiin upean auringonlaskun ja merinäköalan siintäessä horisontissa.

Ennen lomaa katselin kauhulla sääpalvelun ennustuksia sateista ja ukkosista. Onneksemme ainoastaan ensimmäisenä aamuna oli pilvistä, mutta muuten aurinko paistoi ja lämmitti Suomen sateisesta syksystä etelään karanneet. Pitkähihaisia emme tarvinneet loman aikana kertaakaan, joten meillä kävi onni myöden säiden suhteen.

Palma – historiallista arkkitehtuuria ja vanha kaupunki

Yksi Illetaksen parhaimmista puolista on sen sijainti saaren pääkaupungin Palman kupeessa. Bussiyhteydet olivat toimivat ja ajallaan, joten kävimme kuluttamassa aikaa Palman vilskeessä.

Palman pakollisten nähtävyyksien ehdoton ykkönen on mielestäni goottilainen La Seu -katedraali. Katedraalin rakentaminen kesti jopa 400 vuotta, ja se valmistui lopulta vuonna 1601. Löytyyköhän moista pitkäjänteisyyttä enää mistään? Tämähän tarkoittaisi, että parantelisimme tai rakentaisimme edelleen jotain, jonka rakentaminen olisi aloitettu vuonna 1624! Vuonna 1850 rakennusta vaurioitti maanjäristys, jonka seurauksia korjattiin vielä 1900-luvun puolellakin. Onneksi järistys ei päässyt kuitenkaan tuhoamaan kokonaan tuota kaunista ja vaikuttavaa katedraalia.

Palman katedraalin kivimuuriin nojaillessa näimme valtavien Välimeren risteilyalusten lipuvan satamaan. Vaikka oli lokakuu, alueella oli runsaasti turisteja. Voin vain kuvitella millaiset ruuhkat ovat esimerkiksi elokuussa lomakauden ollessa kiihkeimmillään. Turistien lisäksi alueella pyöri koululaisryhmiä vihkojensa kanssa.

Katedraalin lisäksi samoilimme kapeilla vanhan kaupungin kujilla. Yritin navigoida Google Mapsilla, mutta se osoittautui hirveän vaikeaksi. Ruutukaavaan tottuneen ja suunnistustaidottoman oli hankala hahmottaa suuntia, mutta onneksi meillä ei ollut kiire minnekään. Kävimme piipahtamassa katolisessa kirkossa kuvaamassa mahtavia kaariholveja. Alueelta löytyi myös ihana Mercado de Veguetan kauppahalli, jossa myytiin mm. hedelmiä ja ilmakuivattua kinkkua.

Paikalliset massaturismia vastaan

Palman kaupunkiin olisi kiva tutustua vielä uudelleen. Ymmärrän kuitenkin mallorcalaisten viimeaikaiset mielenosoitukset massaturismia vastaan. Saari on yksi ensimmäisistä massaturismin kohteista, ja erityisesti brittien sekä saksalaisten suosiossa. Alueella järjestyshäiröitä aiheuttavat etenkin halpalennoilla paikalle saapuvat juhlivat porukat. Ongelmaa kitkemään on asetettu alkoholinmyynnille aikarajoituksia. Myös varakkaammat matkustajat tuovat mukanaan haastetta, kun asuinrakennuksia muutetaan boutique hotelleiksi tai lyhytaikaiseen majoitukseen sopiviksi. Tämä nostaa alueen vuokria paikallisten ulottumattomiin.

Turismi tuo suoraan tai epäsuoraan alueelle 35 prosenttia tuloista, joten kokonaan sen lakkaamiseen ei pyritä. Saari ei vain kestä nykyisiä ihmismassoja. Liika on liikaa. Itse yövyimme lomallamme Illetaksessa, joka tuntui olevan enemmänkin vanhempien ihmisten ja pariskuntien suosiossa. En siis törmännyt lomallamme hölmöileviin känniläisiin, mutta Palman kaduilla oli kyllä kieltämättä vilskettä.

Onneksi Palman vilinä ei kuitenkaan ollut vielä mitään verrattuna Venetsian -vierailullani kokemaani suoranaiseen rysään. Tuolloin päätin ruveta systemaattisesti välttelemään kaikkein suosituimpia turistikohteita sesonkiaikaan. Tämän jälkeen olemmekin vierailleet enimmäkseen hieman vähemmän tunnetuissa matkakohteissa. Tsekkaa esimerkiksi Pohjois-Makedonian kokemukseni täältä: